تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
22
استاندار هرمزگان در دیدار با مجمع خیران:

تلاش می‌کنیم سقف وام بازسازی مناطق زلزله‌زده را تا ۴۰۰ میلیون افزایش دهیم

  • کد خبر : 9604
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹
تلاش می‌کنیم سقف وام بازسازی مناطق زلزله‌زده را تا ۴۰۰ میلیون افزایش دهیم

بر همین مبنا با وجود اینکه برآورد اولیه منازل تخریبی ۴۰۰ واحد مسکونی بود با بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تر  این واحدها میزان واحدهای نیازمند بازسازی به یک هزار و ۱۶۸ واحد مسکونی افزایش پیدا کرد. 

به گزارش لنگه نیوز ، مهدی دوستی استاندار هرمزگان شامگاه روز چهارشنبه در دیدار با اعضای مجمع خیرین استان هرمزگان با بیان اینکه تسهیلات در نظرگرفته شده برای بازسازی هر منزل مسکونی زلزله‌زده ۲۵۰ میلیون تومان است اظهارداشت: از این میزان تسهیلات ۷۰ میلیون تومان بلاعوض و ۱۸۰ میلیون تومان وام کم بهره خواهد بود اما در تلاش هستیم که بتوانیم سقف این وام را تا ۴۰۰ میلیون تومان افزایش دهیم.

وی افزود: در همین راستا ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اقدامات اولیه جذب و میزان قابل توجهی میلگرد نیز تهیه شده که امروز به مناطق زلزله‌زده رسیده است.

استاندار هرمزگان گفت: بنای ما در مناطق زلزله‌زده این است که با توجه به اینکه روستای سایه‌خوش بر روی یک‌ گسل واقع شده است و احتمال زلزله‌های بعدی وجود دارد عمده منازل را بازسازی کنیم چرا که حفظ جان انسان‌ها برای ما مهم است و به هیچ عنوان نمی‌خواهیم روی این مسئله ریسک کنیم.

وی تصریح کرد: بر همین مبنا با وجود اینکه برآورد اولیه منازل تخریبی ۴۰۰ واحد مسکونی بود با بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تر  این واحدها میزان واحدهای نیازمند بازسازی به یک هزار و ۱۶۸ واحد مسکونی افزایش پیدا کرد.

استاندار هرمزگان بیان‌کرد: همانطور که در نمازجمعه اخیر روستای سایه خوش به مردم اعلام کردیم نظر ما این است که با توجه به بافت جمعیتی روستا و با علم به این مسئله که بعضا چندین خانواده در یک منزل سکونت داشتند معماری منازل زلزله‌زدگان را به نحوی اجرا کنیم که مردم بتوانند منازل خود را توسعه دهند و برای این منظور نیاز است در مسئله طراحی منازل بازنگری شود و فونداسیون آن به طوری اجرایی شود که امکان افزایش اتاق‌ها برای مردم وجود داشته باشد.

مهندس دوستی با ابراز خرسندی از مشارکت خیرین نیک‌اندیش در خدمات‌رسانی به مردم زلزله‌زده غرب استان، تاکید‌کرد: خوشبختانه با اقدامات انجام شده و تمهیداتی که اندیشیده شده است مشکلی در تامین مواد غذایی زلزله‌زدگان نداریم و نیازی وجود ندارد که مردم و خیرین در حوزه تامین مواد‌غذایی اقدام کنند از این رو بهتر است توان خیرین معطوف به مسئله بازسازی منازل زلزله‌زدگان شود و در این راستا با توجه به ثابت بودن تسهیلات دولتی این آمادگی وجود دارد که به هر میزان که خیرین کمک مالی کنند به متراژ منازل مردم به صورت عادلانه اضافه کنیم و فونداسیون منازل را بزرگتر از حد معمول مدنظر بنیاد مسکن در نظر بگیریم.

وی با اشاره به موضوع بیمه منازل زلزله‌زدگان تاکید‌کرد: علی‌رغم محدودیت‌های مالی‌ در استانداری هرمزگان وجود دارد در چند هفته اخیر قبل از زلزله سایه‌خوش با توجه به زلزله‌های بندرچارک هزینه بیمه منازل مسکونی را به حساب بیمه ریختیم.

استاندار هرمزگان گفت:رقم پرداختی به بیمه حدود ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود که ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان آن را از محل صرفه‌جویی‌ها در اعتبارات استانداری هرمزگان تامین کردیم و مابقی آن را بنیاد برکت پرداخت کرد و بر همین مبنا بیمه باید تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به مردم زلزله‌زده کمک کند با بررسی انجام شده بیمه بایستی حدود ۱۱۶ میلیارد تومان برای جبران خسارات زلزله پرداخت کند.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان با بیان اینکه اسامی منازل و روستاهای بیمه شده توسط دهیاری‌ها، بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها ارسال شده است و روستاهای زلزله‌زده نیز شامل این بیمه می‌شوند، گفت: یکی از دغدغه‌های ما برای بازسازی مناطق زلزله‌زده ساخت حیاط برای منازل مردم است تا حریم خانه‌ها حفظ شود چرا که تعهد ساخت و ساز بنیاد مسکن تا مرحله سفت‌کاری است اما با توجه به اینکه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در ساخت شهرک شهید سلیمانی زاچ‌و داربست تاکید بر حصارکشی منازل مردم داشتند تلاش داریم این امر در روستاهای زلزله‌زده نیز محقق شود.

استاندار هرمزگان در این نشست برای افزایش سرعت آواربرداری‌ها در مناطق زلزله‌زده از اعزام امکانات لجستیکی بنیاد مسکن استان‌های یزد و بوشهر به عنوان معین بنیاد مسکن هرمزگان خبر داد.

 

لینک کوتاه : http://www.lengehnews.ir/?p=9604

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 4انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.