تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 28 شوال 1445 Monday, 6 May , 2024
14

«فساد سیاسی» زمینه ساز شکل گیری دیگر فسادها در جوامع است

  • کد خبر : 7760
  • ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۵
«فساد سیاسی» زمینه ساز شکل گیری دیگر فسادها در جوامع است
یکی از مهمترین زمینه های اصلی ایجاد فساد سیاسی در جامعه، رواج رابطه سالاری است که در جامعه دو آفت مهم را دامن می زند؛ نخست آن که مردم به شدت نسبت به الیت یا نخبگان سیاسی بدبین می شوندکه چنین پدیده ای به ضرر نظام و حاکمیت تمام می شود.

به گزارش لنگه‌نیوز، امروز خبر دستگیری یکی از فرمانداران استان هرمزگان به جرم فساداقتصادی و مالی منتشر گردید.

همه مردم و البته دستگاههای نظارتی واقف اند که فساد مالی و دست درازی به بیت المال جرمی بزرگ و نابخشودنیست و اینکه دستگاه قضاییقاطعانه و بدون توجه به جایگاه سیاسی اجتماعی هر فرد ، به فساد وی رسیدگی می کند جای تقدیر است و مردم با مشاهده اقتدار سربازانگمنام امام زمان(عج) در کوتاه کردن دست مفسدان به آینده بیشتر امیدوار می شوند.

اما آنچه پرواضح است ایجاد امنیت روانی در جامعه به خصوص جوامع کوچک است که گاها با بی راهه رفتن سیاسیون و دخالت در امورهمدیگر باعث آن می شوند که شاید بشود نام آن را «فسادسیاسی» گذاشت. در‌ همین مقوله خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در مقالهای آورده است : «فساد سیاسی» همچون آفتی سهمگین پیامدهای بسیاری در دیگر عرصه‌ها دارد،به ویژه ریشه‌های شکل‌گیری و گسترشفساد اقتصادی را می‌توان در فساد سیاسی جست‌وجو کرد. [لینک مقاله]https://www.irna.ir/amp/83510881/

«فساد سیاسی» در واقع نوعی سوء استفاده از مقام و جایگاه، برای اهداف غیر قانونی و معمولا برای منافع شخصیِ مخفی است. از شایعترین شیوه های  فساد سیاسی می توان به پارتی بازی، رشوه، اخاذی و اعمال نفوذ اشاره کرد.

نظر به اهمیت پرداختن به مقوله فساد سیاسی به عنوان زمینه ایجادگونه های دیگر فساد، باید یادآور شد دسترسی به قدرت و عناصر آن بن مایهمهم فساد سیاسی است؛به این معنی که فساد سیاسی زاییده سوء استفاده برخی دارندگان قدرت و جریان های متصل به آن است که نه تنهاخود را محق می دانند بلکه میل به پاسخگویی نیز ندارند.

در واقع فساد سیاسی باعث می شود مردم با سوءظن نسبت به ساختار بنگرند و بی‌اعتمادی  به مشروعیت هر نظام سیاسی خدشه وآسیب واردمی سازد و با متزلزل ساختن حاکمیت قانون، نه تنهاهزینه هایی برای کشور ایجاد می کند بلکه تاثیر بسیار منفی بر روند توسعه سیاسی واقتصادی دارد.

برخی صاحبنظران معتقدند تا زمانی که با فساد سیاسی مقابله نشود، امکان مقابله با فساد اقتصادی وجود نخواهد داشت. در واقع ریشه هایشکل گیری و گسترش فساد اقتصادی را در فساد سیاسی می بینند.

علت یابی دلایل ایجاد فساد در کشور را می توان در منابع و زمینه های مختلف دید،با این حال مهمترین آنها وجود رانت های مختلف، دستگاهعریض و طویل اجرایی، مشکلات ساختاری و نظارتی ناکارآمد و بروکراسی دید.  

یکی از مهمترین زمینه های اصلی ایجاد فساد سیاسی در جامعه، رواج رابطه سالاری است که در جامعه دو آفت مهم را دامن می زند؛ نخستآن که مردم به شدت نسبت به الیت یا نخبگان سیاسی بدبین می شوندکه چنین پدیده ای به ضرر نظام و حاکمیت تمام می شود. دومین اثر نیز بیاعتمادی به ساختار و ناامیدی از آن است که در روندی زمانی به تمایز، فاصله گذاری و انقطاع افراد جامعه از حکومت می انجامد.

بنابر این مقابله با زمینه های شکل گیری فسادسیاسی، می تواند هم زمان با مقابله با فساد سیاسی، فساد اقتصادی را نیز کاهش دهد. از اینرو الزام به پاسخگویی، پذیرش مسئولیت، شفافیت و عمل به قانون در کنار اصلاح قوانین نظارتی و پیگیری و کنترل مستمر فعالیت های سازمانها و نهادهای مختلف می تواند تا میزان بالایی زمینه های فسادسیاسی  را از بین ببرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.lengehnews.ir/?p=7760

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.