تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024
21

مراسم سنتی الوداع به همت دارالقرآن بندرکنگ برگزار شد

  • کد خبر : 6250
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵
مراسم سنتی الوداع به همت دارالقرآن بندرکنگ برگزار شد
با حضور مردم و جمعی از مسولان شهرستانی مراسم سنتی الوداع به همت دارالقرآن بندرکنگ برگزار شد.

به گزارش لنگه نیوز، با حضور فولادی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی قباد ریاست اداره اوقاف و امور خیریه امیری ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آسودی مسئول فرهنگی شهرداری بندرکنگ مراسم سنتی الوداع به همت دارالقرآن بندرکنگ برگزار شد.

ماه خدا که به روز و شب‌ پایانی نزدیک می‌شود، دل‌های روزه داران و شب زنده داران آن نیز با یاد فراق و خداحافظی دیگر با این مهمانی عظیم و باشکوه به تپش می‌افتد.

آئین سنتی الوداع رمضان در میان اهل سنت یکی از آیین‌هایی است که از گذشته‌های دور در شهر بندرکنگ ومنطقه رواج داشته است و با فرا رسیدن روزهای پایانی ماه ضیافت الهی این آئین در مساجد و منازل اجرا می‌شود.

در این آئین ویژه و معنوی برنامه‌های مختلفی شامل قرائت دعای الوادع و شعرخوانی از شاعران بزرگی همچون سعدی با لحن و آهنگی خاص و زیبا آمیخته با اشعار عربی و دعاها خوانده می شود.

آئین الوداع رمضان، با حمد و ثنای خداوند و درود بر پیامبر گرامی اسلام (ص) آغاز می‌شود و سپس یک نفر دعا می‌خواند و شرکت کنندگان جواب می‌دهند «الوداع الوداع یا رمضان، و علیک السلام شهر صیام» و این گونه با حزن و اندوه با ماه خوب خدا، خداحافظی می‌کنند.

در مراسم الوداع اشعار فارسی و عربی زیبایی در باب ارزش‌های روزه و رمضان خوانده می‌شود که در پایان هر بیت با نوای «الوداع، الوداع یا رمضان» توسط شرکت کنندگان پاسخ داده می‌شود.

این مراسم به صورت تک خوانی و جواب جمعی شرکت کنندگان با مضمون «الوداع الوداع یا رمضان، و علیک السلام شهر الصیام» خوانده و از خداوند می‌خواهند که برای روزه گرفتن در سال آینده عمر آنان تداوم یابد.

اشعار فارسی این مراسم برگرفته از کتاب کلیات سعدی است که در این مراسم در کنار اشعار عربی خوانده می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.lengehnews.ir/?p=6250

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.