به گزارش لنگه نیوز، سرپرست معاونت گردشگری ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی هرمزگان از اجرای طرح امکانسنجی و انتخاب روستاهای هدف استان برای معرفی برند ملی گردشگری خبر داد.
فرزانه زاهدی گفت: مطالعات تخصصی و بازدید میدانی از روستای گردشگری بندر مقام در سواحل غربی استان با هدف احیای میراث دریایی صید و تجارت مروارید انجام شده است.
وی افزود: در نخستین مرحله این طرح، منطقه ساحلی غرب هرمزگان با محوریت بندر مقام بهعنوان پایلوت انتخاب شده و با همکاری مؤسسه فرهنگی گویش نوین گمبرون و تیم برندسازی دریانما، نشستهایی با حضور مدیر ژئوپارک جهانی یونسکو در قشم برگزار شده است.
زاهدی با اشاره به ظرفیتهای بندر مقام گفت: این روستا بهدلیل همجواری با ساحل مکسر، گردنه مقام و نزدیکی به جزایر لاوان و شیدور، قابلیت تبدیل شدن به کانون گردشگری هویتمدار دریایی را دارد. احیای میراث تاریخی صید مروارید میتواند ضمن تقویت برند منطقه، زمینه تعامل فرهنگی با کشورهای حاشیه خلیجفارس را فراهم کند.
وی از برگزاری نخستین جشنواره گردشگری بندر مقام در زمستان ۱۴۰۴ خبر داد و افزود: این جشنواره با هدف برندسازی ملی و معرفی بندر مقام بهعنوان نمونه گردشگری هویتمحور برگزار خواهد شد.
زاهدی در پایان تأکید کرد: وزارت میراثفرهنگی در چارچوب سیاستهای توسعه متوازن روستایی، طرح انتخاب و برندسازی روستاهای شاخص را با هدف تبدیل چند روستای منتخب هر استان به برند ملی گردشگری و الگوی توسعه پایدار محلی اجرا میکند.
وزیر میراثفرهنگی نیز در دیدار با معاون توسعه روستایی ریاستجمهوری بر لزوم بازسازی روح و فرهنگ روستاها تأکید کرده و گفته است:
«توسعه فیزیکی بدون احیای هویت فرهنگی معنا ندارد. موسیقی، صنایعدستی، خوراک، پوشاک، شعر و گویش بومی باید زنده بمانند؛ چرا که ساختوساز بدون محتوا، تنها شهرکهایی بیروح پدید میآورد.
انتهای پیام/
















