تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 13 ذو القعدة 1445 Monday, 20 May , 2024
1

اجرای موفق تغذیه مصنوعی به روش تزریق مصنوعی چاه های تزریقی در گزیر شهرستان بندرلنگه

  • کد خبر : 13979
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۳۲
اجرای موفق تغذیه مصنوعی به روش تزریق مصنوعی چاه های تزریقی در گزیر شهرستان بندرلنگه
رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری بندرلنگه در بازید اجرای طرح تغذیه مصنوعی به روش چاه تزریقی در دشت گزیر خبر داد و موفقیت آمیز اعلام شد.

به گزارش لنگه نیوز، حمید حسین پور گفت ، با حضور مدیر کل بحران استان فارس و بخشدار بخش شیبکوه ، و رئیس ومعاون اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان ، هئیت همراه و آبخیزداران گزیر ، اجرای این طرح تغذیه مصنوعی به روش چاه تزریقی در دشت گزیر که برای اولین بار در کشور اجرایی شده است، مورد بازدید قرار گرفت و نتایج حاصل از این طرح ملی موفقیت آمیز اعلام شد.

در حاشیه بازدید از این طرح عملیات اجرایی طرح حفاظت چاه تغذیه مصنوعی دشت گزیر به منظور حفاظت از چاه های منطقه، جمع آوری و مهار آب های سطحی و تغذیه نمودن این آب ها به سفره های زیرزمینی موجب افزایش سطح آب زیر زمینی در این منطقه شده است.

حمید حسین پور با اشاره به مشارکت بومیان و نقش موثر مردم و خصوص بزرگان گزیر در اجرای این طرح گفت: در این طرح دولت اقدام به حفاظت چاه های دو منظوره و توسعه حوضچه های ذخیره آب کرده و پس از آن تزریق آب از طریق لوله و تغذیه مصنوعی آب زیرزمینی توسط مردم انجام می گیرد.

با توجه به اینکه در این روش مردم نقش مستقیم و مشارکتی در نگهداری از تاسیسات دارند، تغذیه مصنوعی می تواند تداوم و پایداری بیشتری داشته باشد .

وی با اشاره به مراحل مختلف اجرای این طرح گفت: از جمله اقدامات انجام شده در این طرح می توان به اجرای عملیات لایروبی چاه تزریق شمال شرق دشت، ایجاد دیوار محافظتی با استفاده از بلوک سیمانی جهت جلوگیری از ریزش چاه، اجرای قالب بندی و بتن ریزی فونداسیون زیر دیوار چینی، تعویض لوله ها به علت پوسیدگی لوله های موجود در چاه آب تزریق شمال شرق دشت، استقرار لوله های تخلیه آب به هنگام عملیات لایروبی در زیر سطح آب، تعبیه حوضچه آرامش برای ذخیره آب، انتقال آب از رودخانه به داخل حوضچه و همچنین انتقال آب به وسیله لوله به داخل چاه اشاره کرد.

حمید حسین پور تشریح کرد: با بررسی هیدروگراف دشت که نشانگر تغییر در ذخیره سفره آب زیرزمینی است می توان حجم تغذیه ناشی از طرح تغذیه مصنوعی را بدست آورد.

اجرای طرح تغذیه مصنوعی به روش چاه تزریقی سبب افزایش سطح آب زیرزمینی آبخوان شده است و این نشان دهنده ی تاثیر مثبت تغذیه مصنوعی بر سطح آب زیرزمینی است به نحوی که در حال حاضر طبق مطالعات انجام شده میزان تغذیه مصنوعی در آبخوان حدود ۰٫۷ میلیون مترمکعب در سال می باشد .

لازم به ذکر است در جریان این بازدید برخی سازه های آبی که با کمک مردم و دولت جهت مدیریت، هدایت و جمع آوری منابع آب سطحی و تزریق آن به سفره های آب زیر زمینی ساخته شده است بازدید به عمل آمد و مقرر شد کارشناسان حاضر در این بازدید بعد از بررسی کامل و جمع آوری نتایج و تجربیات، برای اجرای چنین طرح هایی اقدامات لازم را در استان های خود انجام دهند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.lengehnews.ir/?p=13979

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.