تاریخ : دوشنبه, ۲۳ تیر , ۱۴۰۴ Monday, 14 July , 2025
خانه اخبار بندرلنگه پخش زنده اینترنتی
6

محور بندرلنگه-پارسیان ، شاه‌راهی حیاتی که هنوز یک گره ۴۰ کیلومتری دارد

  • کد خبر : 16149
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۱
محور بندرلنگه-پارسیان ، شاه‌راهی حیاتی که هنوز یک گره ۴۰ کیلومتری دارد
موع مسیر ۹۰ کیلومتری بندرخمیر تا بندرلنگه، بیش از ۸۰ کیلومتر به صورت بزرگراه احداث شده و به موازات آن، مسیر بندرچارک تا پارسیان نیز تعریض و بهسازی شده است.

به گزارش لنگه نیوز، محور راهبردی بندرخمیر–بندرلنگه–پارسیان به عنوان بخش مهمی از کریدور شرق به غرب کشور، یکی از پر ترددترین و حیاتی‌ترین مسیرهای ارتباطی جنوب ایران به شمار می‌رود. این محور، بنادر مهمی چون چابهار، بندرعباس، بندرلنگه، پارسیان، عسلویه، بوشهر و بندرامام خمینی(ره) را به هم متصل می‌کند و روزانه حجم قابل توجهی از بار و کالا توسط خودروهای سنگین و تریلرها از آن عبور می‌کند.

فرایند توسعه این مسیر از سال ۱۳۸۸ با پیگیری‌های مستمر مهندس احمد جباری، نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، آغاز شد و تاکنون بخش اعظم آن نیز به بهره‌برداری رسیده است. از مجموع مسیر ۹۰ کیلومتری بندرخمیر تا بندرلنگه، بیش از ۸۰ کیلومتر به صورت بزرگراه احداث شده و به موازات آن، مسیر بندرچارک تا پارسیان نیز تعریض و بهسازی شده است. عرض این محور از سه راهی چارک تا پارسیان به بزرگراه تبدیل شده و قسمتی نیز ارتقا مشخصه راه داشته است ، این محور پیش‌تر تنها ۷ متر و در حد یک جاده روستایی بود.

با وجود این پیشرفت‌ها، حدود ۴۰ کیلومتر از مسیر، از بندرملو تا سه‌راهی بندرچارک، همچنان در وضعیت نامناسبی و با عرض ۷ متر و با مشخصه راه روستایی ولی با حجم ترافیک در حد آزادراه قرار دارد. این بخش از محور، به‌ویژه به دلیل عرض کم جاده و عبور مداوم خودروهای سنگین، به یکی از نقاط حادثه‌خیز و پرخطر منطقه تبدیل شده و متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد بروز حوادث ناگواری بوده‌ایم که جان هموطنان را گرفته است.

نکته قابل تأمل آن‌جاست که عملیات اجرایی برای احداث باند دوم این مسیر است که آغاز شده و حدود ۹ کیلومتر از آن بین بندرمغویه تا پس از سه‌راهی بندرحسینه آسفالت شده است. با این حال، روند ادامه پروژه با کندی نگران‌کننده‌ای همراه بوده و پیشرفت ملموسی در سال‌های اخیر دیده نمی‌شود. این وضعیت موجب طرح پرسش‌هایی جدی از سوی مردم منطقه شده است.

مردم بر این باورند که اولویت توسعه راه‌های استان باید به این محور اختصاص یابد، چراکه نقش آن در امنیت جاده‌ای، تسهیل ترانزیت و پشتیبانی از زیرساخت‌های اقتصادی منطقه، غیرقابل انکار است. در نگاه افکار عمومی، اصلاح این مسیر به مراتب ضروری‌تر از پروژه‌های راه‌سازی در برخی دیگر از نقاط استان است.

اکثر مردم غرب هرمزگان تلاش های مهندس جباری در طول بیش از یک دهه برای توسعه زیرساخت‌های غرب هرمزگان را انکار نمی کنند. حجم مسیرهای اصلاح‌شده از بندرخمیر تا پارسیان ، محور لمزان – بستک ، احداث محور جدید لمزان – دژگان ، احداث محور خورجناح-مراغ ، احداث اتوبان بستک-لار و …. و تغییر وضعیت راه‌های غرب هرمزگان را گواه روشنی بر کارنامه‌ی قابل دفاع ایشان می دانند. اما پرسش امروز مردم در خصوص این محور کاملا روشن و مشخص است: علت تأخیر چندین‌ساله در تکمیل این مسیر ۴۰ کیلومتری چیست؟آیا مشکل کمبود اعتبار است؟ یا موانع اجرایی و فنی دیگری در مسیر پروژه قرار دارد؟ و مهم‌تر از همه، این مشکل دقیقاً در کدام نهاد یا فرآیند اجرایی ریشه دارد؟

مردم از نماینده خود انتظار دارند با همان صراحت ، اقتدار و پیگیری همیشگی، دلایل تأخیر این پروژه مهم را از وزیر راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه راههای کشور به عنوان متولی این کریدور مطالبه نمایند و وزارتخانه راه را مکلف به انجام تکلیف قانونی اتمام این بزرگراه حیاتی نمایند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.lengehnews.ir/?p=16149

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.