رفتن به بالا

سایت خبری ، تحلیلی ، سیاسی ، اجتماعی ، ورزشی و فرهنگی هرمزگان

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶
  • السبت ۰ صفر ۱۴۳۹
  • 2017 Saturday 21 October
    بندر لنگه لطیف
    ٢٨(°C)
    وزش باد ۵(mph)
    فشار ٢٩.۶٣(in)
    محدوده دید ٣.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢٩.۶٣(in)
اوقات شرعی

  • سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴
  • کد خبر : 31768
  • مقاله
  • چاپ خبر : کاستی های «بندرلنگه» و راهکارهای آن / مقاله ای که در سال ۹۰ چاپ شد و هیچ کس به آن عمل نکرد!

با توسعه شهرها و افزایش سطح آگاهی های عمومی شهروندان روز به روز بر سطوح توقع شهروندان افزوده شده و با کاهش توان مالی شهرداری ها و در نتیجه ناتوانی در پاسخ به نیازهای شهروندان میزان نارضایتی بیشتر می گردد . علاوه بر ضعف مالی شهرداری ها ، متاسفانه عدم وجود دید کارشناسی و به تبع آن عدم انجام مطالعات و بررسی های لازم به این نارضایتی دامن زده می شود . خدمات شهری طیف وسیعی شامل حمل و نقل ، بهداشت محیط زیست ، صدور پروانه ساختمانی ، ترافیک شهری ، آتش نشانی ، پایانه ها ، فضای سبز و … را در برمی گیرد . لازم است که باتوجه به میزان نارضایتی نسبت به هر یک از موارد ، اولویت بهسازی مشخص شده و ارائه خدمات مورد بازنگری قرار گیرد .

به گزارش لنگه نیوز دکتر محمود ملک پور در سال ۱۳۹۰ در یکی از نشریات استان هرمزگان مقاله ای را منتشر کرد با عنوان ” کاستی های «بندرلنگه» و راهکارهای آن ” که در این مقاله راهکارهایی را برای پیشرفت شهر بندرلنگه عنوان شده بود که تحریریه ی لنگه نیوز نیز با توجه به انتخاب شهردار جدید بندرلنگه تصمیم به بازنشر مقاله ی فوق نمود.در این مقاله می خوانید :

مدیریت و برنامه ریزی :

شهرداری ها وظایف بسیار متنوع و مسئولیت بسیار سنگینی را برعهده دارند . هماهنگی بین این وظایف و پرداختن به آنها نیازمند داشتن برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت و همچنین هماهنگ با طرح جامع و هادی شهری است .

متاسفانه امروزه در اغلب شهرها و حتی کلان شهرها ، دید غالب دید شهرسازی و عمرانی شده است و نتیجه آن یک سونگری در مدیریت شهرداری ها و غفلت از ابعاد دیگر وظایف و مسئولیت ها شده است .در صورتی که باتوجه به محدودیت های پیش روی شهرداری ها بویژه در ابعاد مالی دید غالب می بایست مدیریت صحیح در ابعاد برنامه ریزی و اقتصادی باشد .

بدون وجود برنامه ریزی و منابع مالی تمامی تلاشها بی نتیجه مانده و ثمره آن نارضایتی شهروندان است.سایر تخصصهای لازم در شهرداری میبایست در مجموعه های ستادی وا جرایی سازمان شهرداری به کار گرفته شوند .در گذشته مدیریت شهری بصورت یکپارچه و واحد اعمال می شد ولی رفته رفته بسیاری از وظایف از حیطه عملکرد شهرداری ها خارج شده و به سازمان ها و نهادهای دیگر واگذار شده است.ایجاد زیرساخت های مربوط به آب و برق و نظایر آن از جمله این موارد می باشند .

این عدم تمرکز به نوعی باعث تداخل در انجام وظایف و گاه دوباره کاری می شود . حفاری های مکرر در خیابان ها نمونه ای از این ادعاست . هماهنگی با نهادهای مربوط به منظور ایجاد مدیریت شهری واحد ، از جمله وظایف مهمی است که می بایست به آن توجه ویژه گردد.

پروژه های عمرانی :

عمده هزینه های شهرداری ها ، مربوط به فعالیت های عمرانی می باشد و به همین دلیل ، تعریف صحیح پروژه ها با توجه به برنامه های بلند مدت و همچنین نیازهای شهر و مردم در ابعاد مختلف اجتماعی ، اقتصادی و اقتصادی فرهنگی از اهمیت بسزایی برخوردار است ، اما از آنجا که انجام همه آنها به طور همزمان امکان پذیر نمی باشد ، اولویت بندی آنها با توجه به اهمیت و فوریت نیاز مردم در خور توجه می باشد در این راستا ، تقسیم بندی پروژه ها به کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت لازم به نظر می رسد . بدیهی است که در این رابطه می بایست بودجه موردنیازو توان مالی شهرداری مد نظر قرار گیرد .

دامنه موضوعی این پروژه ها بسیار وسیع بوده و مواردی نظیر بهسازی معابر ، مکان های تفریحی و رفاهی ، ساماندهی مشاغل و مکان یابی آنها و بازارچه ها و … را در برمی گیرد . متاسفانه نکته ای که اغلب از سوی کارشناسان شهرداری ها مورد غفلت واقع می شود ، برنامه ریزی عملیاتی و مالی این پروژه هاست.

عدم دقت در براوردهای مربوطه و زمان بندی و هزینه های هر یک از پروژه ها باعث کسر بودجه ، تعویق پروژه ها و تخصیص هزینه های اضافی شده و همچنین موجبات نارضایتی شهروندان و دید منفی آنها را نسبت به شهرداری فراهم می آورد.

مدیریت خدمات شهری :

با توسعه شهرها و افزایش سطح آگاهی های عمومی شهروندان روز به روز بر سطوح توقع شهروندان افزوده شده و با کاهش توان مالی شهرداری ها و در نتیجه ناتوانی در پاسخ به نیازهای شهروندان میزان نارضایتی بیشتر می گردد . علاوه بر ضعف مالی شهرداری ها ، متاسفانه عدم وجود دید کارشناسی و به تبع آن عدم انجام مطالعات و بررسی های لازم به این نارضایتی دامن زده می شود . خدمات شهری طیف وسیعی شامل حمل و نقل ، بهداشت محیط زیست ، صدور پروانه ساختمانی ، ترافیک شهری ، آتش نشانی ، پایانه ها ، فضای سبز و … را در برمی گیرد . لازم است که باتوجه به میزان نارضایتی نسبت به هر یک از موارد ، اولویت بهسازی مشخص شده و ارائه خدمات مورد بازنگری قرار گیرد .

شناخت مشکلات و نواقص و ریشه های آن و ارائه راهکارها به منظور بهبود و توسعه تا وضعیت مطلوب از اقدامات موثر و لازم می باشد عمل به شیوه گذشته و عدم توجه به سایر راهکارهای ممکن ، معضلی است که متاسفانه در عملکرد مدیریت خدمات شهری اغلب شهرداری ها به چشم می خورد .

واحد پژوهش و برنامه ریزی :

دستیابی به هر هدفی بدون مطالعه و برنامه ریزی میسر نیست . به تجربه ثابت شده است که هزینه های عدم مطالعه و بی برنامه گی به مراتب بیش از هزینه های مرتبط با پژوهش و برنامه ریزی می باشد . اهمیت این موضوع به حدی است که در شهر مشهد علاوه بر شهرداری ، شورای شهر نیز دارای یک واحد پژوهش می باشد .

بهره گیری از چنین خدماتی نه تنها صرف هزینه نیست بلکه افزایش اثربخشی و کارآیی- اقتصادی – اجتماعی و کاهش هزینه های شیوه سعی و خطا منجر می گردد. روابط عمومی و مشارکت مردم: اغلب از روابط عمومی به عنوان یک جریان یک طرفه اطلاعات از سوی سازمان به طرف مردم ، یاد می شود . در صورتی که روابط عمومی دارای مفهومی فراگیرتر از آن است . شهرداری ها یک نهاد معین بوده که وظیفه آنها ارائه خدمات به مردم است ، اما متاسفانه اغلب میزان رضایت مردم اندازه گیری نشده و از پیشنهادات و انتقادات آنها در برنامه ریزی و اصلاح عملکرد استفاده نمی شود .

همچنین از دیگر وظایف روابط عمومی ، ارائه گزارش عملکرد به شهروندان می باشد که این امر نیز از آن غفلت می گردد. نتیجه این امر ، عدم ارتباط شهرداری با شهروندان، کاهش مشارکت مردم در اداره امور شهر ، نارضایتی ، عدم اعتماد و بدبینی می باشد . عدم پرداخت عوارض از سوی شهروندان نشان از عدم تمایل آنان به مشارکت و همکاری با شهرداری می باشد . تقویت روابط عمومی و بازبینی عملکرد آن استفاده از نظرات شهروندان و تحکیم روابط با آنان از جمله مواردی است که می بایست بطور جدی به آن پرداخته شود . البته این مهم با دید علمی نقادانه و با توسل به دانش مربوط محقق می گردد.

ساختار سازمانی و نیروی انسانی :

انجام امور محوله به نحو صحیح و در زمان مناسب ، علاوه بر منابع مالی ، نیازمند وجود نیروی انسانی متخصص با سازماندهی صحیح می باشد . بدین منظور می بایست با توجه به نوع حجم فعالیت های لازم به تقسیم کار و گروه بندی وظایف پرداخته شود .

همچنین می بایست جهت مشاغل ، شرح شغل و ویژگی های دارنده شغل ، معین گردد .در شهرهای بزرگ ، بدلیل حجم فعالیت ها و نیروی انسانی مکفی و حتی بیش از اندازه ، سازماندهی به صورت معاونت و سازمانی زیرمجموعه وجود دارد . این امر در شهرداری شهرهای کوچک مثل بندرلنگه به دلیل حجم پایین تر فعالیت ها محدودیت در دسترسی به نیروی انسانی متخصص و بودجه لازم ، این مسئله محقق نمی شود و به همین دلیل بهتر است به گروه بندی فعالیت ها و در صورت امکان ، واحد سازمانی تعریف گردد .

انتخاب افراد واجد شرایط برای مشاغل و آموزش های ضمن خدمت به هرچه بهتر انجام شدن امور کمک شایانی می کند در نهایت استفاده از خدمات مشاوره برون سازمانی در صورت نبود تخصص و یا مقرون به صرفه نبودن ایجاد آن در سازمان ، مفید و کارساز و لازم و ضروری می باشد .

منابع مالی بودجه :

عدم دسترسی به منابع مالی مکفی جهت پروژه های مربوطه به تاسیسات و ارائه خدمات شهری محدودیت اصلی همه شهرداریها ، بویژه شهرداری شهرهای کوچک می باشد.بدون وجود منابع مالی می توان گفت که تحقیق وظایف شهرداری ها با مشکل مواجه می شود و به همین دلیل در این قسمت برنامه ها به تفصیل بیشتری مورد بحث قرار می گیرد : همزمان با اتخاذ سیاست های تعدیل ساختاری از اواسط شعاری با این مضمون در دستور کار دولت قرار ۶۰دهه گرفت که ادارات و سازمانهای دولتی باید حتی الامکان به صورت خودکفا درآمد کسب کنند و به تامین هزینه هایشان بپردازند .

هدف از این سیاست آن بود که سهم هزینه های دولتی از هزینه های عمومی به حداقل برسد از آن پس در راستای این سیاست ، کمک های دولتی به شهرداری ها به صفر رسیده ًرو به کاهش گذاشت و در شهرهای بزرگ تقریبا است .

نخستین پیامد این سیاست آن بود که شهرداری ها به فکر کسب درآمد برای خود افتادند اما عمده افزایش درآمدها از طریق افزایش عوارض ، از جمله فروش تراکم حاصل شد که آسیب های اجتماعی – اقتصادی فراوانی در پی داشت. بعلاوه این منابع درآمدی با دوام و پایداری نبوده و دچار نوسانات دوره ای می گردد .

بحث درآمدزایی در شهرهای کوچک و بزرگ ماهیت کاملا متفاوتی دارند . این تفاوت ناشی از تفاوت در جمعیت ، نحوه توزیع امکانات و زیرساخت ها در شهرها می باشد . بطور مثال درآمدی که در نتیجه افزایش عوارض و فروش تراکم نصیب شهرهای بزرگ به عنوان منبع درآمد قلمداد گردد در شهرهای کوچک ممکن است اصلا درآمد زا نبوده و توجیه اقتصادی نداشته باشد .

بطور کلی محورهای مرتبط با کارآیی مالی و تامین مالی به شهرداری حول مباحث زیر خلاصه می شود :

۱- بودجه بندی :

در تنظیم بودجه های سالیانه می بایست ۱ دقت نظر بیشتری اعمال گردد . بودجه عملیاتی ، زمان بندی پروژه ها ، توجه به جریانات نقدی ورودی و خروجی و زمان آنها ، پیش بینی صحیح هزینه ها و درآمدها از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و اولویت بندی و تخصیص منابع همواره می بایست مد نظر قرار گیرد .

۲- خصوصی سازی :

تجربه نشان داده است که بخش خصوصی با کارایی بسیار بالاتری نسبت به بخش دولتی عمل می کند . شناسایی فعالیت های واجد شرایط واگذاری به بخش خصوصی اولین قدم در این مقوله می باشد که می بایست شاخصها و معیارهایی برای آن تعریف شود . این مسئله باعث کاهش تصدیگری شهرداری ، افزایش رضایت شهروندان و کاهش سرمایه گذاری بخش دولتی می گردد .
این مهم در صورتی امکان پذیر است که :

– فعالیت ها به درستی انتخاب شوند

– هنگام واگذاری شرایط ، رقابت برای بخش خصوصی ایجاد می گردد.

– چهارچوب حقوقی حاکم بر قراردادها به درستی تعریف شود به گونه ای که ریسک بخش خصوصی و دولتی به حداقل رسیده و برابر باشد .

– مکانیزم های نظارت و کنترل و ارزیابی به درستی تدوین گردد.

۳- مشارکت شهرداری با بخش خصوصی و جذب سرمایه های آن بخش :

این راهکار به طور جدی از سوی تمامی کلان شهرها و حتی شهرهای کوچک به منظور توسعه زیرساخت ها و تکمیل پروژه های شهری و افزایش درآمد شهرداری ها دنبال می شود . در این راهکار هدف این است که آورده شهرداری شامل حقوق قانونی و زمین با آورده بخش خصوصی شامل سرمایه و مدیریت در یک پروژه سرمایه گذاری مشترک به بهره برداری رسیده و هر دو بخش از آن منتفع گردند . بدین منظور تعریف پروژه های سرمایه گذاری و امکان سنجی آن ، اولین قدم به شمار می رود .

تبلیغات و اطلاع رسانی به منظور جذب افراد سرمایه گذار و توجیه اقتصادی طرح برای آنها از اقدامات لازم و ضروری است . چهار چوب مشارکت به گونه ای می بایست تدوین گردد که ریسک و بازده هر دو بخش تامین شود این پروژه ها می تواند شامل پروژه های ساخت و ساز ، تولید ، ارائه خدمت و نظایر آن باشد . این مقوله یکی از پتانسیل های شهر بندرلنگه به شمار می رود و دلیل آن وجود افراد سرمایه دار بومی در شهر و خارج از شهر و حتی مقیم کشورهای حوزه خلیج فارس می باشد . جذب سرمایه های این افراد می بایست در سرلوحه برنامه های مشارکت قرار گیرد .

۴- مدیریت هزینه ها و درآمدها :

در بحث درآمدها می بایست سرفصلها و کدهای درآمدی مورد بازبینی قرار گیرند . نمره محاسبه و نرخ بسیاری از کدهای درآمدی قابل تغییر توسط شورای شهر می باشند که می بایست مورد مطالعه قرار گیرند مکانیسم های آنها و همچنین تشویق مردمب ه پرداخت عوارضا ز جملهب رنامه های آتی است . مدیریت موثر برنامه ها نیز از جمله راهکارهای کارایی مالی شهرداری ها می باشد اولویت بندی هزینه ها ، تسریع در انجام پروژه ها برنامه ریزی صحیح وجوه نقد و … عواملی هستند که می بایست مدنظر قرار گیرند .

۵- جذب بیشتر اعتبارات دولتی :

یکی از دلایل عدم تخصیص منابع مالی از سوی دولت و سازمانها نداشتن برنامه و توجیه اقتصادی – اجتماعی برای طرح هاست با انجام این مهم و پی گیری های مداوم می توان به جلب اعتبارات بیشتر امیدوار بود . استقراض نیز از دیگر راهکارهای تامین مالی می باشد که مورد توجه می باشد .امید است با اتکا به الطاف الهی و شناختی که اینجانب مبنی بر تعقل و تدبر از تک تک عزیزان منتخب در شورای شهر بندرلنگه دارم ، در آینده نزدیک به لطف تعامل و تعاونی که باید سرلوحه هر مدیریت کاری باشد شاهد شهری آباد ، بندری زیبا با رونق اقتصادی باشیم .

 
کاستی های «بندرلنگه» و راهکارهای آن / مقاله ای که در سال 90 چاپ شد و هیچ کس به آن عمل نکرد!




اخبار مرتبط



جديدترين خبرها